Skip to Content »

Ikke mere ferie

• July 28th, 2007
  • 11:23 am

Så fik vi alligevel også overstået den ferie. Det var en halv-lang tur hjem fra Vladivostok med masser af ventetid alle mulige steder, men vi overlevede da.

Ferien var generelt en god succes, og det kan absolut anbefales at tage en tur med den transsibiriske jernbane, også den klassiske rute fra Moskva til Vladivostok. Det er enormt afslappende at sidde i toget, og det eneste man ca. kan lave er at læse, spise og sove. Vi blandede det så med lidt kortspil, men så var det vist også det. I forhold til at spise, så er en af de helt store ting de forskellige stop, toget laver undervejs. I Rusland er der en fin tradition for, at der står folk og sælger alverdens ting, mest spiselige, på stationerne, og her kan man virkelig få prøvet nogle af de lokale retter. Vi fik bl.a. pølsehorn, diverse friturestegte ting, drikkelse, karamelhorn, kage, pandekager, is, salat og meget andet godt.

Vi rejste på 1. klasse, hvilket betød at vi havde vores egen kupe. Eftersom vi havde 2 stop undervejs kørte vi med 3 forskellige tog, og der var variende service i dem alle sammen. Det første var pyntet fint op med blomster, te-glas og -kande, og der blev gjort rent jævnligt, og man skulle betale for flaskevand. Det andet var ikke helt så pænt, men til gengæld var vandet gratis, og vi fik også middagsmad uden betaling. Bad var der også, og det blev der heller ikke opkrævet penge for. Det tredje tog var vandet ikke længere gratis, men det var badet til gengæld stadig. På den anden side blev der ikke serveret noget gratis mad, og der blev ikke gjort helt så meget rent. Hvad kan man så lære af det? Nok mest at man ikke skal regne med at noget er ens nogen steder.

De sidste 4 dage brugte vi i Vladivostok, hvor vejret var rigtigt godt. Vi var ved stranden et par gange, og så var vi ellers bare ude og se lidt på byen.

Jeg havde jo ekstra fået et nyt kamera, så der kunne blive taget nogle ordentlige billeder af turen. Nu er der så taget billeder, men om de er ordentlige vil vise sig senere. Indtil videre er jeg lige ved at se på, om jeg ikke skal have mine billeder liggende et andet sted.

Det kan være at der kommer lidt mere om ferien senere. Indtil videre kommer der her et par stikord:

• Stort set ingen kan snakke andet end russisk. Lær alfabetet og et par af de vigtigste gloser, så går alt meget lettere

• Amerikanske backpackere kan være nogle helligrøve… “Jeg har det så hårdt, men til gengæld er jeg så glad for at fortælle om det”

• Dild er sagen – men det har vist været nævnt tidligere

• Pas på de japanske gruppe-turister i Vladivostok

• “Baikal is schon” – Lettere overvægtig lokal-kvinde ved Baikalsøen

• Tis-lugten er ret fremtrædende mange steder

• Toiletforholdene er ret ringe de fleste steder. Den nybyggede lufthavn i Vladivostok har fx et hul i jorden som toilet
  • “Tokyo (hahaha)” – joke udført af amerikansk turist overfor japansk turist

• Medbring tilstrækkeligt med læsestof. Toget kan ligepludselig blive meget kedeligt hvis der ikke er noget at lave

• Forvent at blive talt til på russisk, også selvom det er åbenlyst at du ikke forstår det.

• Affald placeres overalt

• Homestay er godt

• Hotel Sverdlovsk i Yekaterinburg stinker (på alle måder)

• Pas på glassælgerne i Kazan

• Tag den rigtige bus når der skal skiftes terminal i lufthavnen i Moskva

• Husk at få passet registreret så mange steder som muligt

• Irkutsk er en anelse kedelig

• Køb rigeligt med spiselige ting til toget – udvalget i spisevognen er ret begrænset

2 People had this to say...

[...] Som nogen måske ved, så var vi blevet lidt utilfredse med Jysk Rejsebureau i forbindelse med vores sommerferie i Rusland. Problemet var basalt set at vi blev afkrævet et ekstrabeløb kort for afrejsen uden mulighed for at afvise det. Det brokkede vi os over da vi kom hjem, men det gav ikke rigtigt noget resultat. Derfor kontaktede jeg engang i august Rejseankenævnet for at høre, om det var noget, man rent faktisk kunne klage over. Efter at have ventet en måneds tid vendte de tilbage med, at de da nok mente, at det var gået skidt til, og at vi skulle sende en formel klage til Jysk Rejsebureau. Hvis rejsebureauet så ikke reagerede, kunne vi gå videre hos Rejseankenævnet. Jeg fik sendt en klage til Jysk Rejsebureau i slutningen af august, og så glemte jeg ellers alt om det. Først i weekenden kom jeg i tanke om, at vi måske burde have fulgt op på klagen, da vi ikke havde hørt noget som helst. Derfor skrev jeg en mail til Jysk Rejsebureau hvor jeg skrev, at hvis jeg ikke hørte noget meget snart, så ville vi sende klagen videre. Og så skete der ellers noget. I dag kom der så en mail med denne tekst: [...]

Gravatar

[...] en fantasy-serie som jeg fik de første 2 af for et par år siden. De to læste jeg da vi var med den transsibiriske jernbane, og siden da har jeg ventet på, at den 3. bog og sidste skulle komme. Det gjorde den så [...]

Want your say?

* Required fields. Your e-mail address will not be published on this site

You can use the following XHTML tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>